Galeria zdjęć: [zobacz zdjęcia] W dniu 20 października, uczniowie klas ósmych wybrali się na Roztocze, aby podziwiać piękną złotą jesień. Uczestnicy odwiedzili między innymi Szczebrzeszyn, Zwierzyniec, Józefów oraz Czartowie Pole. Chętni uczniowie napisali sprawozdania z wyjazdu, które znajdziemy poniżej. Wyjazd organizowany był w ramach realizacji Programu Erasmus + "Otwarta przestrzeń - otwarty umysł", którego głównym celem jest kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych poprzez przebywanie i naukę na świeżym powietrzu, obcowanie z naturą, troskę o nią. Pokazanie uczniom sposobów na zdobywanie wiedzy z różnych przedmiotów w ramach lekcji w plenerze otworzy ich na poszukiwanie nowych, kreatywnych rozwiązań. Istotną kwestią jest także nabywanie umiejętności i wiedzy oraz budowanie samoświadomości w zakresie zdrowia, które umożliwi uczniom prowadzenie racjonalnego i sprawnego stylu życia. W dniu 20 października, pod opieką wychowawczyni klasy 8D - pani Anny Rut, wychowawczyni klasy 8C - pani Katarzyny Adamczuk i pani Edyty Gomułki, uczniowie klas 8B, 8C i 8D wybrali się na jednodniową wycieczkę odkrywającą uroki lubelskiego roztocza. Wyprawę rozpoczęto od wyjazdu o ósmej rano. Pierwszym punktem wycieczki było poznanie historii przedwojennego Szczebrzeszyna i przyjrzenie się pomnikowi chrząszcza na rynku, który obrazuje jeden z polskich łamańców językowych - “W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie”. W tej samej miejscowości zobaczyli też synagogę, ratusz, kościół oraz kirkut – żydowski cmentarz. Następnie udali się w strony Zwierzyńca, do Roztoczańskiego Parku Narodowego, gdzie spacerując i podziwiając piękno dzikiej natury dotarli do rozsławionego kościoła na wodzie. Następnie grupa uczniów wraz z przewodnikiem ruszyła w stronę Józefowa. Zobaczyli fontannę na rynku, a potem weszli na wieże widokową, z której można było zobaczyć kamieniołomy i dowiedzieć się jak się je wydobywa i do czego służą w dzisiejszych czasach. Po zejściu z wieży, na dole na grupę zwiedzających czekało rozpalone ognisko, kiełbaski do upieczenia i herbata. Chwilę odpoczęli, a następnie uczniowie udali się do ostatniego punktu tej wycieczki - na Czartowe Pole. Rozpoczynając zwiedzający usłyszeli historię istnienia i nazwy tego miejsca, a następnie udali się na spacer wzdłuż czerwonego szlaku. Po drodze mijali rzadko spotykaną roślinność. Mieli również okazję ujrzeć rzekę Sopot. Jednak największe wrażenie wywarła historia o starej papierni, która dawniej się tam znajdowała. Zmęczeni, ale zadowoleni uczniowie wrócili do Zamościa. Uczniowie wraz z opiekunami wrócili do Zamościa. Rajd należy zaliczyć do udanych. Pogoda dopisywała, a ósmoklasistów nie opuszczały dobre humory.
Tu żyjemy, a o okolicy tak mało wiemy. Aby temu zaradzić, dnia 20 października uczniowie klas VIIIb, VIIIc i VIIId pod opieką Pani Katarzyny Adamczuk, Pani Edyty Gomułki i Pani Anny Rut wyruszyli na wycieczkę po Roztoczu.
Wyprawa zaczęła się w Szczebrzeszynie, „gdzie chrząszcz brzmi w trzcinie”. Przewodnik Pan Józef ciekawie opowiadał historie miasteczka przeplatane ciekawostkami i anegdotami. Następnym etapem wycieczki był Zwierzyniec z głównymi atrakcjami – kościołem na wodzie, Pałacem Plenipotenta oraz Stawami Echo.
Kolejny przystanek to Józefów i spacer w pobliskie kamieniołomy z górującą nad miastem wieżą widokową. Z wysokości 27m rozpościerał się urokliwy widok barw jesieni całego obszaru. Tutaj też był czas na posiłek. Po trudach wędrówki kiełbasa z ogniska i gorąca herbata smakowały wyśmienicie.
Posileni i chętni do dalszej wędrówki wyruszyliśmy do Hamerni a dokładnie na Czartowe Pole. To tam nad rzeką Sopot znajdują się ruiny papierni. Zakład funkcjonował od pierwszej połowy XVIII w. aż do 1883 roku, kiedy to doszczętnie zniszczył go pożar.
Po tak ciekawym, lecz krótkim dniu zmęczeni wróciliśmy do Zamościa. Bez dwóch zdań – najpiękniejszego miasta Roztocza.
Właśnie dzięki takim wyjazdom kształtują się w nas postawy ekologiczne i społeczne.
Ciekawostka:
Wycieczka odbyła się w dniu Światowego Dnia Krajobrazu, który w swoich założeniach podkreśla dbałość o przyrodę. Szanujmy więc środowisko, aby następne pokolenia mogły podziwiać piękno natury w rzeczywistości, a nie jedynie z książek i filmów.
|